Hundarna i trädgårn

Precis som att tyskarna är ett naturälskande folk tycks de ha ett omåtligt hundbegär. Här där jag bor börjar trafiken runt 5-6 och pågår fram till midnatt. För det mesta är hundarna ovanligt artiga och väluppfostrade i jämförelse med  svenska hundar. På något sätt verkar det lite som att hundarna speglar kulturen i landet. I Tyskland gäller "Ordnung muss sein" och allt som man kan lagstadga och styra finns på pränt i paragrafform. I Sverige har vi visserligen också lite böjelser för paragrafer men induvidualismen är mer utbredd och det märks också på hundarna.

Det finns dock ingen regel utan undantag. Under dagens lunch som intogs i trädgården dök inte helt oväntat en hund av märket Golden Retriver upp. Jag var just då själv i trädgården och den kom fram och var ovanligt älskvärd. När jag reste mig upp för att leda ut honom till matte. Följde den fogligt med tills vi kommit ett par meter från bordet då den med ett ryck frigav sig och följdaktligen kastade sig över våran bullpåse. På inte mindre än 10 s hade den slukat såväl påse som innehåll. Det fanns inte en chans att hänga med i svängarna. Det roligaste var mattes ursäktande harranger. Det man säger med ett ord på svenska: "Förlåt!" kan varieras i det oändliga på tyska. Hon ville ersätta oss men vi skrattade och sa att det inte var någon fara. De gick dock ofta förbi och lovade komma med nya bullar en annan dag. Slutet gott allting gott, men gladast var nog hunden!

Kommentarer
Postat av: Nisse

Har också tänkt på det =), aldrig hört en hund skälla här nere tror jag.

2008-04-25 @ 10:20:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0