Segling

De senaste dagarna har ägnats åt ett frenetiskt pluggande av numerisk strömningsmekanik. Imorgon gäller det och jag känner mig hyffsat förberedd denna gång. Dock kom det in en liten störande faktor i eftermiddag. Då började nämligen ett nytt virituellt segelrace på www.sailonlne.org . Det är faschinerande hur ett så pass enkelt spel där dessutom allt händer väldigt långsamt kan ta upp min tid. Det går att sitta och försöka hitta optimala lösningar i dess oändlighet. Om man har det minsta segelintresse och känner att man vill få tiden att gå och dessutom kan tänka sig att ställa klockan för att gå upp föra en perfekt vändning, då är spelet något för dig. Annars avrådes starkt från att överhuvudtaget besöka hemsidan.

För den väderintresserade kan jag rapportera att München idag drabbades av samma dimma som den 16 november 1632 (Gregorianska kalendern). För övrigt så var samme kung som då drabbades av en kula och hälsade på i München men det var på våren samma år. Han fick med sig 300 000 riksdaler som brandskatt innan han sakta drog sig tillbaka mot staden Leipzig. Lützen ligger inte långt från Leipzig och det var där han som bekant mötte sitt öde. För den som vill läsa mer rekommenderas wikipedias artikel i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_L%C3%BCtzen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0