Betraktelser från en exkursion

EADS är ett för de flesta svenskar föga bekant företag. Det har dock den blygsamma storleken av mer än 110 000 anställda. Bland tyska studenter är detta företag rankat som en av de populäraste framtida arbetsgivarna och det var därför lite förvånande att som svensk få en av de 25 åtråvärda platserna till utflykten. Efter lite transportstrul anlände vi 9½ minut försent med våran buss och hälsades välkommna av före detta Fregattenkapitän och stridspilot Herr Eckert med orden "välkommna ni har nu 5½ minut på er att dricka kaffe", med en illa dold ironi.

Herr Eckert var tillika huvudansvarig för att ta hand om framtida utländska köpare till en av kronjuvelerna i EADS portfölj, stridsflygplanet Eurofighter. Till den rollen var han nog att betrakta som klippt och skuren. I ett rasande tempo målade han med snygga powerpointbilder upp en bild av företaget som hade kunnat få den mest inbitne propagandaminister att känna sig underlägsen. EADS står för European Aeronautic Defence and Space Company. Bland dotterbolagen dominerar helt Airbus som är helägt av EADS. Förutom det så tillverkar man stridsflygplan, raketer, helikoptrar mm och utför omfattande serviceprogram eller som Herr Eckert uttryckte saken bara ni betalar så kan vi göra i princip vad som helst. Bland de mer ovanliga uppdragen var att lacka om en Airbus A340 vars färg inte längre föll sin arabiska ägarinna i smaken längre, ett av många exempel.

Med på utflykten var också 3 stackars tjejer. Jag skriver stackars för dom var nog mer avskräckta än inspirerade av att söka jobb på EADS. Under frågestunden på eftermiddagen undrade en av dem försiktigt hur stor andel kvinnor som var anställda. Kort enkelt svar 0,25%. Nästa fråga var från en annan tjej som undrade hur det fungerade att ha barn om man var anställd. Alldeles utmärkt svarade Eckerts sidekick herr "glömt namnet på", jag har 2 st. Följdfrågan blev om det fanns dagsimöjligheter på företaget. Nja var svaret vi gjorde ett försök men ingen var intresserad så det lades omgående ner, men rättade han sig, här är det ju mest män som jobbar så det är egentligen inget problem. Till deras försvar måste man dock säga att de hela tiden betonade att de förmedlade saningen och att en förändring nog låg i nästa generations händer. Men att det var en grabbig kultur i företaget och att Tyskland ligger långt efter Sverige vad gäller jämndställdhet är det nog ingen tvekan om. För att återigen citera Eckert: "numera har vi faktisk kvinliga stridpiloter i Tyskland också, 2 st om jag inte minns fel. De flyger så att säga de första obemannade planen".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0