Reklam

Tv-licensen må vara en het potatis för många svenskar vare sig man är för eller emot. Själv levde jag under en längre period i synd. Efter att en slug tant för från radiotjänst gjort allt förnekande pinsamt är jag sedan många år befirad från sniglar på ögonen. För egen del är jag en ivrig påhejare av Public Service. Särskilld tacksam har jag blivit under min tid i Tyskland. Mer eller mindre alla program som Sveriges Radio och Televsion producerar hamnar på nätet och man kan helt gratis kan ladda hem det. Nu ska inte detta inlägg bli någon hyllning till reklamfria medier utan reklam för en serie som jag varmt kan rekommendera.

P3 har sedan flera år tillbaka en programserie som heter P3 Dokumentär. Denna serie väljer heta teman från framförallt senare halvan av 1900-talet. Alla som är någotsånär intresserade av nutidhistoria inser att det inte direkt saknas händelser. Eftersom jag för egen del är född 1979 så sträcker sig mitt medvetande ofta till att jag kan rubricera händelserna men inte mer än så beskriva dem. För närvarande lyssnar jag på en dokumentär om diplomaten Harald Edelstam som med stort civilkurage räddade många liv i framförallt militärdiktaturens Chile. Jag slås av tanken på vad rätt man på rätt plats kan uträtta. Samtidigt så är det också intressant vad som gör att en människa offrar sin egen bekvämlighet och tar stora risker utöver vad som omgivningen förväntar sig av dem. I Edelstams fall verkar det vara en blandning av stort civilkurage och en närmast sjuklig förtjusning av att ta risker. Han verkar också haft en fantastisk humor. Ett exempel på detta var under gerillakriget i Guatemala då risken för diplomater var oerhört hög och mer eller mindre alla utrustade sig med starka befästningar. Dock inte Harald som var ambasadör under den tiden. Han köpte en vaktgris istället för hund för att demonstrera sitt motstånd och oberoende. Vilket väckte stor munterhet men också respekt från båda sidor.

Vill ni öka er allmänbildning och faschineras av alla de spännande händelser som Sverige och svenskar varit inblandade i under vår nutid så gå in på : P3 Dokumentärs hemsida  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0