Tystnad

Upp som en sol och ner som en pannkaka kanske man kan tänka om mitt bloggande. Så är dock inte fallet. Frånvaron har bara berott på att de senaste dagarna varit mycket lika och lite småtråkiga. I stort sett ett ekorrhjul kanske man kan säga. Uttrycket ekorrhjul försökte jag igår använda i en mening när jag pratatde med Tommi. Han såg ut som ett frågetecken, men var mycket road av min förklaring. Det är lite knepigt med ordspråck och liknelser. Jag är ju dessutom mer än en medelmässig användare av dessa. Så det blir ofta ganska roliga missförstånd. Förvånansvärt ofta är dock chansningar som man gör med fria översätningar korrekta eller åtminstone förståliga. En klassik felsägning som många gör är användandet av ordet planera på tyska. Det heter korrekt planen, men många säger planieren. Det sistnämnda betyder ungefär "att plana ut" och är en fackterm som används mest av väg och byggnadsarbetare. Alla förstår dock vad man menar, men det låter lustigt. Ungefär som att någon skulle säga du promenerar mig på nerverna på svenska.

För att återvända till ekorrhjulet så ser en pluggdag i korta drag ungefär ut så här för mig:
  • Uppstigning något senare än planerat
  • inmundigande av svensk frukost d.v.s Gröt som tyskarna med avsmak kallar för havreslem
  • avfärd mot Garching
  • Konstaterar att jag trots viss föresning är först på plats
  • första Internetrundan allt mellan 10 min och betydligt mer
  • därefter plugg
  • Lunch i Mensan
  • Kaffe i solen, som alltid tycks skina i München
  • mera plugg
  • Tuben tillbaka mot stan
  • Träning
  • Handling
  • Middag
  • Ny internetrunda och användande av moderna kommunikationsmedel som Skype och msn
  • Lyssnar på motsvarigheten till Tysklands Dagens eko kl 23 innan det är dags att släcka ljuset.
Denna dag är dock undantaget som utgör regeln. Det regnar utanför mitt fönster och jag känner ingen längtan efter en kvarts cykeltur så min restid får bli bloggtid istället.

Ciao aus München
Torvald

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0