Optimering och kontrakt

Om ganska så precis 4 timmar börjar mitt näst sista prov på TUM. Idag är det optimeringslära som ska tenteras. Jag känner mig rätt väl förberedd, men den ständiga lilla klumpen av oro finns ändå där. På svenska tentor har man så pass mycket tid att en liten blackout eller något misstag oftast går att reparera med ett par djupa andetag eller ett toalettbesök. Att slösa bort tiden på sådant mentalt trams går ej här. När tentavakten säger varsågod att börja ska det vara som att öppna en kran och "kunskapen" ska följdaktligen forsa ut på pappret. Sen kan man ju naturligtvis fråga sig vad kunskap är?

För övrigt så har en stor del av min energi denna vecka gått åt att försöka säga upp mitt gymmedlemskap, vilket inte var helt lätt. I Tyskland är bindningstider och uppsägningsdatum mycket centrala i att göra livet surt för konsumenterna. Ett med logik väl underbyggt undantag vore som att utropa anarki på störten. Det går dock att säga upp ett kontrakt om man flyttar, men då måste man visa med ett färskt folkbokföringsutdrag från den nya orten att man flyttat dit. I Sverige behöver man inte anmäla sig som avflyttad förän efter 1 år utomlands. I Tyskland måste man göra det på störten. Således kräver de att jag ska vara nyanmäld i Stockholm vilket jag ju inte är och där står vi just nu. Trots intyg från KTH, avflyttningsintyg från tyska skattemyndigheten, personbevis, pass mm är det status quo. Men nöden är ju uppfinningarnas moder. Det slog mig nämligen att jag för 3 år sedan flyttade från våning 5 till 6 och aldrig ändrade trappantalet hos skattemyndigheten. Detta har jag nu gjort och kan således förmodligen få ett nytt personbevis där det står ett rykande färskt datum. Inte helt enkelt, men jag har fått mycket motion av att cykla med papper kors och tvärs i München och posten gör sig ju en hacka på all korespondens.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0