Nära ögat

Jag har upptäckt de gamla sketcherna där Hasse Alfredsson spelar olika figurer vid namn Lindeman. Han får helt spontant och ovetandes ett uppdrag av Tage Danielsson att t.ex. gestalta danske julgransodlare Lindeman. Med dessa sketcher i mina lurar satt jag idag och drog på smilbanden på väg ut till Universitetet i Garching. Vid näst sista stationen frös mina smilband till is.
- Fahrtausweiskontroll! (biljettkontroll)
Löd genom vagnen från 4 myndiga stämmor som gav sig till känna. Inga problem tänkte jag som alltid köper mitt färdbevis, men så kom jag på att det idag är tisdag och således sedan igår ny vecka. Vad som inte var nytt var mitt veckokort. Min smala lycka var att jag inte var den enda. Inte mindre än tre personer blev ertappade före mig och då hann den sista inte kontrollera alla andra. Jag kunde därmed lite diskret smita av vid nästa station och köpa ett nytt veckokort och komma fram 10 min senare.

Det är inte så mycket kostnaden på 40 Euro i böter som skulle gräma mig utan snarare det pinsamma i att bli ertappad. På mig fungerar såna avgifter således bra. Konstigt nog verkar det finnas människor som de har en provocerande verkan på. Det vill säga de blir ännu mer benägna att bryta mot regeln att köpa biljett. Det där med brott och straff är intressant. Jag kanske skulle ta mig an boken med samma titel. Är det någon som har erfarenhet av den måntro?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0