Bröd

Det finns två saker som det kryllar av i Tyska städer. Det ena är apotek och det andra är bagerier. Att det finns många apotek  engagerar mig föga. Snarare faschinerar det att upptäcka att det är lättare att få tag i medicin än att hitta en mataffär. Jag vet inte vad det beror på men Tyskland är ju en marknadsekonomi så egentligen kan det ju inte finnas någon annan förklaring än att de är ett sjukt folk. När det gäller bagerierna så är de verkligen en skänk från ovan. Till och med där jag bor mitt  ute i spenaten finns ett bageri på 10 minuters gångavstånd. Naturligtvis granne med ett apotek. Det bästa är dock att de har öppet alla dagar i veckan till och med på söndagar. Denna morgon när brödkorgen ekade tom beslöt jag mig för att göra en utryckning med uppdrag att införskaffa bröd. Det är väl mödan värt att kosta på sig detta lilla besvär. De bröd som erbjuds kostar obetydligt mer än en Skogaholms limpa och då får man ett bröd, inte en uppblåst degklump förpackad i en polytenpåse. För att vidga liknelsen så finns det ju även i svenska mataffärer bröd som går under beteckningen grovt eller nyttigt och visst är de grova och nyttiga men också så förfärligt tråkiga. Tyska bröd har allt; de är grova, nyttiga och sist men inte minst goda. Lite som en välbekant reklam från samma land säger "Tre överaskningar i ett det går ju faktiskt inte..." , men här går det.

Det är därför förvånande att den nyttighetsvåg som drar över landet inte lyckats svepa med sig Skogaholmsbageriet och skickat det till övre murmansk eller var det nu skulle kunna tänkas platsa. Nej det är nog så med oss svenskar att vi gärna väljer det gamla trygga framför det nya ovissa. Varför ska man ändra på något som fungerat utmärkt förut? Det är därför som Sverige fortfarande står utanför EMU, har en stor andel socialdemokrater och slutligen gärna äter 2-3 skivor limpa enligt socialstyrelsens rekommendationer.

Välj själv:

  

Bröd enligt svenskar                                                                   Bröd enligt Tyskar

Kommentarer
Postat av: Ronny

Nej, usch jag håller inte med.. Bageriet kom ju före massproducerat.. alltså är svenskarna förändringsvänliga.. och skogaholmslimpan är ju jättegod med kaviar och ägg..

2008-07-20 @ 19:55:26
Postat av: Torvald

Hmmm!Smaken är som baken...

Beror nog lite på vad man lägger in i ordet förändring. För mig innebär en förändring, en förbättring och tycker man att massproducerat är en förbättring så varsågod. Även här finns och måste få finnas ett visst mått av subjektivitet. Tyvärr så tror jag dock att en dietist skulle välja min definition Ronny. Till påståendet att kaviar och ägg är ett utmärkt och gott smörgåspålägg kan jag bara ge mitt fulla medhåll. Men en skogahomlslimpa duger på sin höjd till att filtrera fulöl med.

2008-07-20 @ 20:55:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0